Articles & photos

Back

WAKAN Motorcycles

19-12-2017 - Twin Motorcycles BV is de Importeur van WAKAN Motorcycles in Nederland geworden.

Persbericht 04 december 2008

 

 

December 2008,

 

Twee jaar na de eerste pers introductie van het merk WAKAN op internet en in de motorbladen is het dan eindelijk zo ver, De Roadster Hundred (100 Cubic Inch) is in Nederland te verkrijgen.

 

Twin Motorcycles B.V. is importeur geworden van WAKAN Motorcycles. Na een lang en intensief voortraject hebben wij de eer en de taak om deze motor in Nederland te mogen vertegenwoordigen.

 

Wij zullen het eerste jaar de verkoop van de motoren zelf intensief begeleiden om de kwaliteit en klanten aandacht te waarborgen. Er zal op de lange termijn gezocht worden naar een zeer selectief aantal dealers.

 

De motor zal pas vanaf 1 april 2009 geleverd gaan worden en de eerste 10 staan al gereserveerd voor ons. Wij hebben ook al een motor in onze showroom staan om te komen bewonderen.

 

Tevens zal de WAKAN te bewonderen zijn op de miljonair Fair in de RAI van 11 t/m 15 December 2008.

 

Hieronder 2 korte quotes van de buitenlandse pers.

 

This is a minimalist motorcycle with seriously functional ambitions, one that in everyway is a modern reinterpretation of the cafe-racer. Alan Cathcart, Motorrad sept 06.

 

It is, undeniably, a skillful melding of classic American engine and aesthetically stunning foreign chassisĀ  Peter Egan, Cycle World april 07. 

 

 

 

 

De ontwikkelings uitgangspunten van WAKAN zijn:

 

-          een tijdloos design

-          een minimalistisch design concept

-          meer dan uitzonderlijke vermogensprestaties

-          uitmuntend presterende rem- en rijeigenschappen

 

Om deze uitgangspunten in een compact ontwerp te krijgen, is de motor als kern (lees: ziel) gebruikt. Er moest een compact ontwerp verkregen worden rondom de doorontwikkelde 1600cc motor met droge koppeling en een meer dan uitzonderlijke vermogensafgifte. Er moest een motorfiets gebouwd worden, volgens moderne, industriële productie en assemblageprocessen.

Hierin moest het aantal componenten beperkt worden en er mocht geen compromis in kwaliteit gedaan worden.

Hieronder op de foto een kleine indruk van de, in eigen huis, ontwikkelde producten

 

 

 

 

 Design criterium:

  • Uitzonderlijk stijf frame voor nauwkeurige stuureigenschappen
  • De motor mocht niet verborgen worden door de airbox, carburateur of een ander technisch of esthetisch onderdeel
  • De motor moest een zeer laag zwaartepunt krijgen om de gewichtsverplaatsing te verminderen tijdens accelereren,  remmen en snel bochtenwerk
  • Het maximumgewicht mocht niet meer bedragen dan 180 kg.
  • En de voorwaarde was om de berijder meer controle te geven over de motor door een voorwaartse rijpositie te creëren.

  

 

 

 

 

 

 

Design keuzes:

 

Het verbinden van de motor via 8 bevestigingspunten aan een buisvormig olie-dragend frame, waarbij de meest compact dragende structuur voor een motorfiets werd verkregen.

-       Het hellen van het brandstof inlaatsysteem, 43° omhoog, om de airbox en force air luchtinlaat net boven de motor te krijgen. Deze plek wordt over het algemeen bezet door de benzinetank.

-       De plaatsbepaling van de benzinetank onder en aan de achterzijde van het zadel, waardoor  het zwaartepunt wordt verlaagd en de motor een zeer smalle zitpositie krijgt, wat ten goede komt aan het snelle bochtenwerk.

-       Het stileren van de motorfiets met zo’n eenvoud, dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de gemaakte technische keuzes en de subtiele combinatie van innovatie en authenticiteit gewaarborgd blijft.

 

 

 

 

 

Red Satin with White Pearl legend stripes

 

 

Black Stardust with White Pearl legend stripes

 

Specificaties:

Motor: Luchtgekoelde OHV 4 cams stoterstang, 45 graden, V-twin dry-sump systeem, 4 takt.

 

Boring en slag: 101.6 x 101.6 mm (4.0 inch x 4.0 inch).

 

Cylinderinhoud: 1640 cc (100 CI)

 

Vermogen: 115 bhp at 6.250 rpm ( achterwiel ) & 115 ft/lb ( 157 Nm ) at 4.250 rpm

 

Compressie verhouding: 10.3:1

 

Carburatie: 1 x 41 mm Keihin FCR flatslide downdraft.

 

Onsteking: CDI

 

Uitlaat: 2 in 1 systeem.

 

Versnellingsbak: 5 Speed with belt primary drive (carbon kevlar cover).

 

Koppeling: Multiplate dry (7 steel/7) with hydraulic drive.

 

Chassis: TIG-gelast chrome-moly staal buisvormig backbone frame met

               geintegreerde olietank.

 

Voorvering: 46 mm Ceriani Italy inverted fully adjustable fork.

 

Achtervering: Extruded aluminium swingarm met ZF Sachs shockbreker.

 

Balhoofd hoek/naloop: 22 graden / 83 mm.

 

Wielbasis: 1370 mm

 

Gewicht / gewichtsverdeling: 177 kg. met olie, zonder brandstof, gewichts verdeling voor 52% achter 48%.

 

Voorrem: 1 x 340 mm NG steel disc met zes-zuiger AJP remklauw.

 

Achterrem: 1 x 220 mm NG steel disc met een 2 zuigerige AJP remklauw.

 

Wielen / bandenmaat voor: 120/70ZR17 Michelin Pilot Power

                                            3.50 in. Marchesini gesmeed aluminium wiel.

 

Wielen / bandenmaat achter: 180/55ZR17 Michelin Pilot Power

                                               5.75 in. Marchesini gesmeed aluminium wiel.

 

Dashbord: Digital tach.

 

Zadel hoogte: 790 mm

 

Brandstof tank: 13 liter met elektrische pomp.

 

Top snelheid: + 250 kph

 

Advies verkoop prijs  39.950,00 euro  incl. BPM, incl. BTW

Prijs en specificatiewijzigingen onder voorbehoud

 

Voor verdere informatie neem contact op met:

 

Twin Motorcycles B.V.

Edisonweg 44

3404 LD IJsselstein

Tel 030-6878214

info@twinmotorcycles.nl

www.twinmotorcycles.nl

If you are interested, we have 1 for sale LOOK HERE