Articles & photos
Back |
Winterklaar maken Buell, XR1200 of Sportster
9-12-2011 - Handige tips voor de lange winter stalling
Koning Winter komt er aan,
Heel veel zullen de meeste mensen niet meer motor rijden, een paar tips voor het winter klaar maken van je motor.
Olie
Om het inwendige van je motor tegen corrosie te beschermen is het verstandig om de motorolie voor het wegzetten te verversen. In de oude olie bevinden zich zuren en water, voornamelijk door vervuiling met verbrandingsresten. Uiteraard hangt de mate van vervuiling af van de bedrijfsomstandigheden (veel korte stukken rijden vervuilt veel sterker), het aantal kilometers dat de olie erin zit, de staat van het motorblok en de kwaliteit van de getankte benzine. Verder zal een hoge kwaliteit olie meer vuil kunnen opnemen dan een slechte olie, plus dat de motor van zichzelf al minder zal vervuilen door betere afdichting van zuigers en cilinders en minder slijtage. Een duurdere olie betaalt zichzelf dus gedeeltelijk of zelfs ruimschoots terug door langere verversingstermijnen en minder kosten op de lange duur. Na het verversen dien je wel een rit te maken, zodat de nieuwe olie overal komt en oude resten worden opgelost. Neem in het geval van een XB of buisje ook de versnellingsbak olie mee ( voor een 1125 is dit niet noodzakelijk )
Remmen
Een van de meest essentiële punten is uiteraard het remsysteem. Ververs voor de winterstalling ook de remvloeistof (en in geval van een hydraulisch bediende koppeling ook de vloeistof daarvan). Dit omdat remvloeistof hygroscopisch is, ofwel water aantrekt, en er op den duur dus steeds meer vocht in de vloeistof komt. Dit geeft behalve verhoogde kans op fading tijdens remmen ook kans op corrosie van metalen delen in het remsysteem, probeer er ook voor te zorgen dat je remblokken en schijven droog zijn, als je hem weg zet, door het gebruik van gesinterde remblokken kunnen deze bij nat weg zetten vast roesten op de remschijf.
Banden
Ook voor je banden kun je iets doen. Het beste is om de motor voor en achter op bokjes te zetten, zodat de banden los van de grond staan. Dat voorkomt de vorming van een platte kant. Als dat niet kan, zorg dan dat ze in elk geval flink op spanning staan: met bijvoorbeeld 2,9 (of gewoon 3) bar voor en achter zal de band minder inzakken dan met lagere spanningen, en controleer dit af en toe, het is niet vreemd dat de druk iets afneemt na een tijdje staan, we hebben de bokken nu tijdelijk in een aanbieding gedaan.
Basis achter bok
Achterbok adapters voor buisjes en XB
Achterbok adapters voor 1125 R en CR en motoren met haak adapters
Basis voor bok
Pin adapters voor de voor bok
Luxe voorbok
Benzine tank
het raadzaam om de motor met een volle tank weg te zetten, het is bij een volle tank ook minder ruimte voor verdamping, waardoor de benzine in betere conditie blijft. Het scheelt daarbij ook nog als je een van de recente hightech benzines gebruikt, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium. Die benzine bevatten meer toevoegingen of zelfs een andere basisbrandstof, waardoor ze ook stabieler zijn. Beter nog kun je daartoe een zogenaamde brandstofstabilisator toevoegen, waardoor gom- en lakvorming wordt tegengegaan. Hiervoor zijn onder andere ook de reinigings middelen van Redline te gebruiken. Rij na het toevoegen nog een stukje, om te zorgen dat het middel ook in de injectoren of carburateurs komt.
Red Line Fuel system cleaner
Koelsysteem 1125
Indien de koelvloeistof alweer wat ouder is, is het niet onverstandig om die ook te verversen. Deze moet het motorinwendige immers niet alleen beschermen tegen bevriezing, maar ook tegen corrosie. Als je motor race klaar is voor cup klassen is de koelvloeistof vaak vervangen door water met een bijvoeging als Redline watterwetter, dit beschermt het systeem wel tegen corrosie, maar niet tegen vorst, Bij vrij nieuwe motoren zal je buiten de reguliere beurten om waarschijnlijk niet hoeven te verversen, maar bij oudere motoren (die misschien niet meer zo regelmatig bij de dealer komen) is het zeker aan te raden. De koelvloeistof is nog wel eens een ondergeschoven kindje en dit kan door vervuiling en corrosie van het systeem voor grote problemen gaan zorgen.
Accu
De accu kan het best uit de motor worden gehaald, of haal in elk geval de accupolen los. Met een druppellader als de Optimate 4 - die de accu afhankelijk van de toestand laadt en ontlaadt - kan de accu gedurende de winter in goede conditie worden gehouden. Je kunt de accu er prima continu aan laten hangen, maar bijvoorbeeld elke maand een week is ook goed. We hebben de Optimate Lader in een speciale winter klaar maken actie gedaan, natuurlijk monteren we graag even de aansluitkabeltjes als je langs rijdt, zo dat jij de lader zo aan kunt pluggen
optimate 4 + lader
Voorvork
Om de keerringen in een goede staat te houden en eventuele corrosie van de binnen poten te voorkomen, kun je je vorkpoten inspuiten met siliconenspray. Na afloop van de winter wel weer goed afvegen in verband met stof- en zanddeeltjes die zich in de wintermaanden kunnen hebben verzameld en die de keerringen kunnen beschadigen bij de eerste paar keer inveren.
Voor de doorrijders,
Denk aan je banden profiel, zorg voor voldoende profiel in geval van veel regen en water op de weg, de minimale 1,6 mm kan wel eens niet voldoende zijn
Reinig je motor regelmatig van pekel met veel water, maar let op waar je spuit, je motor is niet waterdicht, vermijdt veel water bij je dashboard en je zadel, pekel is heel vervelend spul voor schakelaars en onbehandelde delen van je motor en motorblok, vet je gaskabels en koppelingskabel goed in zo dat er geen vocht in kan lopen, en ze kunnen bevriezen. Spuit je motorblok in met een conserveringsmiddel, zodat de pekel dit niet kan aanvreten, dit is echt zonde en heel erg slecht weer mooi te krijgen.
Oliekoelers,
Als je veel korte ritjes beneden de 20 km met je Buell of Sportster rijdt, plak dan je oliekoeler af,
Of haal het windgeleider kapje er af, je olie wordt niet warm genoeg met dat koude weer (geldt al bij temperatuur beneden 10 graden en korte ritjes )
Wij kunnen je motor ook klaar maken voor de winter.
Bel of mail gerust voor vragen, tel 030-6878214 of info@twinmotorcycles.nl.
Twin Motorcycles B.V.
Your Buell and Sportster Performance shop
WE WILL KEEP BUELL ALIVE
Web: www.twinmotorcycles.nl
Tel: +31(0) 30-6878214