Articles & photos

Back

Oplevering Dyno Bank

14-4-2011 - Afgelopen woensdag was het zo ver, onze Dyno testbank werd geplaatst.

Eindelijk, de Dyno bank is er.

 

Er moeten nog een paar dingetjes helemaal naar onze zin gemaakt worden.

De beeldschermen moeten nog aan het plafond gehangen worden en na een halve dag testen, bleek dat de ruimte ventilatie toch te krap bemeten was. De super geluidsisolerende deuren moeten nog geplaatst worden, maar we kunnen runnen.

 

Deze ruimte is een grote investering, maar, als je serieus met Buells en tuning bezig bent, een absolute noodzaak.

Wij hebben na lang beraad gekozen voor een Dynostar testbank,  een Nederlands topproduct.

Het feit, dat Dynostar ook aan eigen (tunings) softwareontwikkeling doet en een erg goede ondersteuning biedt voor maatwerkoplossingen

op dit gebied, heeft voor ons de weegschaal door doen slaan in hun voordeel.

 

De beste manier om je Buell lekker te laten rijden, is met een goede brandstof (A/F) map.

Veel mensen gebruiken een RACE ECM van Buell voor een ander doel, dan hij bedoeld is, namelijk de Buell Race uitlaat.

Zelfs in deze set-up kan je een nog betere map maken, die er voor zorgt, dat je Buell lekker geleidelijk loopt en goed oppakt in alle versnellingen.

Wij programmeren de standaard ECM en de Race ECM. Het maakt dus niet uit, wat voor ECM je hebt.

Wij maken gebruik van de nieuwste geremde vermogensbank met twee lambda sensoren. Deze vermogensbank is geremd ,waardoor we statisch (onder belasting) en dynamisch (acceleratie) kunnen testen . Door de rem kunnen we alle gebieden van de modellen met brandstofinjectie controleren en wijzigen. Ook Buells met carburateur kunnen we goed afstellen op deze manier.

Wij gebruiken twee lambda sensoren, zodat we de voorste en de achterste cilinder tegelijkertijd, maar onafhankelijk van elkaar kunnen meten.
Het is bij een Buell noodzakelijk om de voorste en achterste cilinder beiden maar onafhankelijk van elkaar af te stellen.

Een goed afgestelde Buell zal meer vermogen leveren (pk's), een soepelere motorkarakteristiek leveren, beter op het gas reageren, beter accelereren, niet zo warm worden (zeker de achterste cilinder niet) en een lager brandstofverbruik hebben.

Het maakt niet uit of je een standaard motor rijdt of één met een ander luchtfilter en uitlaat en ECM. Een goed afgestelde motor levert gewoonweg veel meer rijplezier op.
Wel is het zo, dat bij een aanpassing aan je uitlaat of luchtfilter of cilinder, het NOODZAKELIJK is om je motor goed te laten afstellen.

 

 

De bank wordt geplaatst, bijzonder zwaar door de  rol en wervelrem, die er in zit.

 

 

 

De meegebrachte goodies van de heren van Dynostar.

 

 

 

Hij staat ;-)

 

 

 

 

Het weer / regel station wordt geplaatst, deze zorgt ervoor dat de testen worden gecorrigeerd naar de weersomstandigheden.

(barometerdruk, luchtvochtigheid en luchttemperatuur)

 

 

 

 

Computers met test software getest. ( hij doet het ;-) )

 

 

Twee 3-fasen koelventilatoren, welke erg goed werken.  De bloktemperatuur van de Uly kwam niet hoger dan 180 graden en dan waren ze nog niet eens optimaal gericht. De ruimte temperatuur liep al snel op naar 29 graden (ruimte temperatuur wordt aan gewerkt).

 

 

 

We zijn er klaar voor ! (de opstelling is nog niet ideaal, maar daar wordt nog aangewerkt ) Runnen......

 

 

 

 

 

De uitlaatgas afzuiging is goed verzorgd. We wachten alleen nog even op de juiste slangen.

 

De bank loopt als een zonnetje, we moeten nog een paar kleine dingen veranderen en vooral nog veel run's maken, zodat we alle

kinderziektes van de dyno ruimte eruit halen en vol gas aan de slag kunnen met mappen voor jullie.

 

cu on the bench :-)

 

and some foto's how it is now: