Articles & photos

Back

Eerste Test met die nieuwe ProStock Buell

1-5-2011 - Test run met de nieuw aangekochte Pro Stock Buell dragracer.

Winter Nationals te Malmo (Zweden) 13-16 september:

Donderdagmorgen 2 uur, de wekker ging, vroeg op uit de veren, om Dris z'n nieuwe dragrace motor te gaan ophalen, checken, voelen en natuurlijk ook om te rijden,

Om 3 uur op pad naar Zweden, Malmo om precies te zijn, we hadden een lange rit voor de boeg.

( Oresundbrug )

Maar de heenreis ging voorspoedig, rond een uur of een stonden we voor de poort van Mekka Race way.

We waren wat te vroeg, ( pas om 15.00 uur ging het terrein open ) , dus even tijd voor een klein tukje..na een smsje van Brian Glaesner ( de oude eigenaar ) dat hij erg ziek was en het niet ging halen.....kwam gelukkig 2 tellen later een smsje van hem dat hij 'was just kidding' Puuw...

Tent was dus snel opgezet, de bokken van de motor snel op hun plekje.

 

Daar staat ze dan in volle glorie, ze zeg ik, want ze heet 'Etna' als van de vulkaan, een mooie naam van haar oude eigenaar en passend voor een dame die met respect behandeld dient te worden.

 First contact....

Onmiskenbaar een blokje met potentie

 

Maar we komen natuurlijk niet alleen om te kijken en te voelen...Ook om te rijden

Omdat Dris een beetje vertrouwd gevoel te geven en een beetje rust, hadden we besloten dat Sunny ( de oude monteur ) hem dit weekend zou helpen de motor starten en naar de burn-out te begeleiden

Concentreren op de klap die gaat komen

Burn-out hoef je Dris weinig over te vertellen, dat zit wel goed,

Vol Gas weg gaan is ook geen probleem voor hem..maar dan.. 

Niets in de wereld bereid je voor op een goed afgestelde ProStock motor die staat te trappelen om de 250 paardjes op de perfecte baan los te laten..

De eerste 18 meter ( 60 Ft ) doet hij namelijk in 1.1 -1.2 seconden, en daar na blijft hij in een bijna gelijk tempo versnellen, en haalt een versnelling van 2.52 G

Dris omschreef z'n eerste run 'als door een vrachtwagen die met 100km/h je van achteren aanrijdt'

De naam Etna is goed gekozen, als ze ontbrandt is het ook niet te stoppen.

Een trekkracht die je totaal verrast, en helemaal op een motor die alleen maar vol gas wil rijden, helpt een klein beetje van het gas gaan niet....maar de eerste meters waren gemaakt, 

    

Motor terug gesleept naar de paddock en alles checken, koppeling schoonmaken, olie checken, brandstof bij vullen, data logger uitlezen.

Maar je leert een motor pas goed kennen als je hem gaat poetsen, van voor naar achter en boven naar onder.

Inmiddels was het al laat geworden, en in het donker rijden is iets wat je niet echt wilt met zo'n motor, dus vroeg en fris naar bed, ready to race voor de volgende dag.

Dris had zich flink mentaal voor bereid.

met het gewenste resultaat...een schitterende tijd van 4.992 sec. op de 1/8 mile ( 200 meter )

 

Een geweldig resultaat helemaal als je later uit de data log gegevens haalt dat Dris al na 4,6 seconden van het gas ging ,

De uitloop in Malmo is niet erg lang en als je dan voor het eerst vol gas gaat is het wel even kijken hoe hard je uit komt ( na deze run stond Dris een meter voor de betonnen blokken die het einde van de baan markeren stil )

Helemaal vol van de motor, en met de oude eigenaar alles nagelopen te hebben, hebben wat kleine veranderingen aangebracht aan de setup om hem beter op Dris z'n gewicht af te stellen , waren we klaar voor een volgende run..

Helaas hadden weergoden andere plannen, de wind trok zo hard aan dat rijden niet echt verantwoord was,

Meerdere tentjes sneuvelden ook onder dit geweld, toen het zaterdag in de middag ietsje beter werd mochten we eventueel op de 60 ft. gaan qualificeren,

Dit vonden we geen goed plan, en we besloten te wachten op beter weer, dit was voor zondag voorspelt.

Zondagochtend wakker worden met een zacht getik van regen druppels op het tent dak verstoorde de illusie dan ook hevig.

 

Het zag er niet naar uit dat het echt snel beter ging worden, toch bleven de mensen van Mekka race way de baan zo goed als het kon droog maken en prepareren voor een beetje zonneschijn.

Wij waren het wachten beu en de organisatie zou ook voorrang gaan verlenen aan de Finale wedstrijd tussen de twee Zweedse drag race divisies, dus wij hielden het voor gezien , met de lange terugreis in het vooruitzicht.

Na uitgebreid afscheid te hebben genomen van Brian, Sunny en de hele deense dragrace clan vertrokken we op huis aan.